Co jest potrzebne, żeby dostać kredyt gotówkowy?

Jeszcze do niedawna uzyskanie kredytu w banku było dosyć trudne. W tej chwili bankowe kredyty gotówkowe nie są już obwarowane tyloma formalnościami i warunkami. Podpowiadamy co dokładnie trzeba zrobić, aby go otrzymać?

Banki coraz częściej starają się ograniczyć procedury związane z przyznawaniem kredytu. Każdy kto stara się o przyznanie kredytu gotówkowego powinien złożyć wniosek o kredyt przez internet lub w placówce banku. Ponadto bank może wymagać od nas dodatkowych dokumentów potwierdzające nasze zatrudnienie i dochody. Zobacz zatem jakie warunki trzeba spełnić, aby uzyskać kredyt gotówkowy?

Kredyt gotówkowy – kto może go dostać?

Kredyt gotówkowy może otrzymać każdy, kto ma ukończone 18 lat i posiada zdolność kredytową. Bank, do którego się zgłosisz, zacznie od weryfikacji tej drugiej kwestii.

Co to jest zdolność kredytowa?

Zgodnie z art. 70 Prawa bankowego, bank przyznanie kredytu musi uzależniać od zdolności kredytowej. Jest to zdolność do spłaty zaciągniętego kredytu wraz z odsetkami w terminach określonych w umowie.

Podstawą do określenia zdolności kredytowej jest zawsze sytuacja finansowa kredytobiorcy. W szczególności istotne są dochody netto – ich wysokość, ale także stabilność i przewidywalność. Z drugiej strony ważne są także comiesięczne wydatki – ich wysokość i nieuchronność (na przykład: czynsz lub zaciągnięte już kredyty).

Dodatkowo banki starają się także zweryfikować wiarygodność osobistą kredytobiorcy w Biurze Informacji Kredytowej (BIK). W tym zakresie w szczególności liczy się historia kredytowa. Pokazuje ona, czy osoba wywiązuje się w terminie ze swoich zobowiązań.

Jakich formalności oczekuje bank?

W celu weryfikacji zdolności kredytowej, banki oczekują od potencjalnych kredytobiorców szeregu dokumentów. Mają one potwierdzić wysokość i stabilność dochodów. Konkretny zakres dokumentów jest zależny od Twojego głównego źródła dochodów i oczekiwań konkretnego banku. Zazwyczaj jednak możesz spodziewać się:

  • Jeśli masz umowę o pracę – zaświadczenia od pracodawcy o zatrudnieniu i dochodach za ostatnie 3 miesiące.
  • Gdy masz umowę zlecenie lub o dzieło – dokumenty, które potwierdzą Twoje zarobki za ostatnie 12 miesięcy – w szczególności umowy, rachunki/faktury, zaświadczenie od pracodawcy.
  • Prowadzisz działalność gospodarczą – odpis KRS (jeśli jest), REGON oraz dokumenty księgowe – KPiR lub sprawozdanie finansowe za ostatni rok i okres rozpoczętego już roku, zaświadczenia z ZUS i US o niezaleganiu z opłatami.
  • Dodatkowo możesz spodziewać się, że bank poprosi o deklaracje PIT za ostatni rok – jest to dość częsty wymóg.

Ponadto kredytobiorca jest zobowiązany do dostarczenia do banku dokumentu potwierdzającego jego tożsamość – dowodu osobistego lub paszportu.

W przypadku małych kwot kredytów, banki mają zazwyczaj obniżone oczekiwania jeśli chodzi o wymogi formalne – w takich przypadkach szczególnie istotna jest szybkość decyzji kredytowej. Zazwyczaj wystarczy wtedy tylko dowód osobisty, na podstawie którego bank zweryfikuje Twoją tożsamość i zweryfikuje historię w BIK.

Dodaj opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *